maandag 2 juli 2012

Ardennes Mega Trail 2012

Zoals ik reeds eerder had geschreven was het zaterdag een test naar de UTMB toe. Met de AMT op het programma ging mijn mentale weerbaarheid en uithouding getest worden.

Op vrijdag vertrok ik in mijn ukkie naar Les Hautes Rivieres in de Franse Ardennen. Aldaar zou de start gegeven worden van een zware trail waarvoor men 3 qualificatiepunten voor de UTMB kan verdienen. Niet dat ik die nodig had, maar het geeft een indicatie van de zwaarte van deze trail.

Omstreeks 19uur was ik ter plaatse aan de startlocatie. Tot mijn verbazing moest ik geen camping meer gaan zoeken! De organisatie had ruimte voorzien om je tent op te zetten. Prima dus! Autootje parkeren, aanschuiven om het startnummer op te halen, rugzak met verplicht mee te nemen materiaal laten controleren, noodpakket ophalen en.... last but not least: trailschoenen kopen aan de stand van Brooks. Mijn oude trailers waren versleten en ik had dus alleen maar loopsloefkes zonder profiel bij.

Een leuk ontspannen sfeertje hing op de tot stand gekomen camping. Er was nog een optreden van een plaatselijk muziekgroepje en de mensen die op voorhand hadden gereserveerd, konden nog een pasta'tje nuttigen. Prima organisatie.

Ik kroop vroeg in mijn slaapzak en hoopte toch enkele uren te slapen alvorens om 03:45uur m'n wekkertje zou aflopen. Fout gedacht dus.... de enige tent waar men een feestje dacht te bouwen stond naast deze van mij! Enkele oudere lopers hadden de nodige wijn en Leffe's bij. Het gelach en gepraat hield me nog even uit mijn slaap. Af en toe lukte het toch een beetje om een beetje te slapen. Om 3uur schoven de lolmakers op naar het ontbijtbuffet van de organisatie en dan viel ik waarempel echt nog goed in slaap. Ik hoorde bijna mijn wekker niet!

3u45! Opstaan, loopgerief aan, matje en slaapzak inpakken, rugzakje op de rug en ontbijt gaan nemen. Ik heb alle respekt voor de organisatie. Ik kwam als één van de laatste daar toe en kon toch nog rijkelijk ontbijten. Niet gemakkelijk voor een grote bende!

4u30! Briefing voor de lopers. Men waarschuwde dat zware regenval op donderdag de trail modderig en glibberig was, rond kilometer 40 moet men een stijle helling doen en even later een stijle afdaling. Koorden zullen daar voorzien zijn. De organisatie verzoekt iedereen om aldaar zéér voorzichtig te zijn. Wat moet een trailer nog meer hebben?

Briefing voor de start.
Tijdens de briefing werden nog enkele "spelregels" herhaald. Dit is een trailwedstrijd waarin enkel waterbevoorading is voorzien. Iets kopen in een winkeltje = disqualificatie, iets aannemen van een toeschouwer = disqualificatie, noodpakket openen = tijdstraf van 30minuten,.....

5u05! Start van de trail!
Een klein plaatselijk extra toertje zorgde ervoor dat het pak een beetje op lijn zat alvorens we de eerste single-track helling opliepen. Direkt diende er gestapt te worden. Een voorbode voor wat komen ging. 

Op de kam kwam langzaamaan de zon op.

Single-track naar de top.

Glibberige afdaling langs een watertje.

Uitzicht vanop de top over een vallei die ontwaakt.
Zoals je hierboven al een beetje kan zien, werden we in de watten gelegd door de organisatie. Prachtige trails, technische stukken volgden elkaar zeer snel op.  

Bevoorading na 25km in ijzergieterij.

l'Hermitage.

Van alles wat!
Wat was ik blij dat ik mijn nieuwe trailrunsloefkes aanhad. Sommige stukken van het parkoers waren glad. Ik ben nu ook enkele malen op mijn gat, knie en handen beland. Gelukkig zonder erg.

De stijle helling na 39km. Afzien, op momenten op handen en voeten.
Bewegwijzering!
Na 50km komt een langere gelijkmatige klim. Een kolfje naar mijn hand. We tenen langzaamaan omhoog en boven bemerk ik dat ik nog redelijk fris zit. We houden ons voor om vele stukken toch lopend te overbruggen en letten goed op de inname van eten en drank. Het was toen een 13u30 in de middag en de temperatuur was al stevig opgelopen. De camelback die ik "als reserve" had meegenomen, was geen overbodige luxe. Het liet me toe om op het warmste ogenblik van de dag toch ongeveer 1 liter/uur te drinken. Wat niet altijd eenvoudig is.

De eerste 2 uren had ik nog kunnen genieten van mijn sportdrank Leppin "Energy Boost". Hierna stond op het menu: energybars van Isostar, wine-gums, honing-sesamlatjes, enkele cola-squeezy's en enkele Promagnor-sticks. Mmmmmm......

Fris????
Aan de bevoorading op 61km kreeg ik de vermelding dat ik op de 43ste plaats was binnengekomen. Niet slecht vond men daar. Ik voelde mij goed en keek eens rond. Er was nog een loper en die zat precies met zijn handen in het haar. Ik vertrok niet veel na hem en haalde hem al vrij snel in. Het gaf me vleugels en in de volgende 6km liep ik nog enkelen voorbij. Ik kwam op de volgende post (71km) binnen op de 38ste plaats. Het ging nog steeds goed, maar ik ik begon wel te vrezen voor te weinig eten. Ik moest beginnen verdelen en een 2-tal kilometer later voelde ik bij een lange klim mijn lichtje naar spaarstand gaan. Mentaal probeerde ik door te bijten en sprak ik mezelf toe: "kopke leeg, kleine pasjes." dit herhalend, liep ik op bijna elk plat stukje dat er was. Het tempo was er wel uit, maar de drive was er nog.

Le Roc la Tour!
Pijnlijk begonnen de beklimmingen te worden. Mijn heup speelde al terug op van kilometer 20, maar hier wou ik deze keer niet aan toegeven. Ik knokte me elke keer weer omhoog en probeerde toch nog te blijven genieten van de fantastische omgeving. Aan Roc la Tour moesten we nog tussen de rotsen omhoog kruipen, Zwaar, zeker na 76km.

Hulp is aanwezig voor noodgevallen.
Aan de laatste bevoorading wist men mij en de andere lopers te melden dat we er al 79,8km hadden opzitten. Een vlugge rekensom bracht ons op een resterende afstand van 8km. Dit was wel buiten de organisatie gerekend. Men had voor ons nog een stukje van 11km klaar gelegd...... Alé, dan zullen we maar vertrekken zeker?
Laatste bevoorading. 79.8km!
Ondanks dat de laatste kilometers zwaar waren (maar is dat niet altijd?) heb ik waanzinnig genoten van een fantastische trail georganiseerd door een sublieme organisatie.
14u35 zijn we onderweg geweest. 46ste van de 277 finishers, +-470 starters. 

Moe maar voldaan hebben we nog van een koude douche, massage en maaltijd genoten alvorens we ons tentje hebben opgebroken en naar huis zijn gereden.

Nog rond de tentjes en we zijn er!!
We zijn op de goede weg.....nog een kleine 2 maanden!!!!


OPROEP:
Jullie weten allemaal dat ik mij heb geangageerd om centjes te verzamelen voor het goede doel. Dit betreft BOKS vzw (meer info op hun site). Je kan deze organisatie steunen door een financiele bijdrage te storten op rekening BOKS-UTMB Geert Mertens 920-1018951-46.
Vanaf 40euro is er mogelijkheid tot afgifte van een fiscaal attest. Voor bedrijven, neem contact op voor publiciteit.  

Bij voorbaat dank!!! 

2 opmerkingen:

  1. Schitterend verslag, en prachtige foto's, Geert. En een bewonderenswaardige prestatie; Zeker gezien dat je meedeed zonder gerichte training gezien je verhuis/verbouwingen.

    David.

    BeantwoordenVerwijderen