maandag 13 augustus 2012

Laatste loodjes.....

De tijd begint te korten. Stilletjes aan beginnen vragen op te borrelen zoals: "Ben ik wel goed voorbereid?", "Heb ik genoeg gedaan?", kortom stilletjes aan is het vaatje energie leeg maar rust zal er de volgende weken voor zorgen dat ik barstensvol energie aan het avontuur begin.

Tijdens het afgelopen weekend, in gedachten mijn laatste echte trainingsweekend, had ik nog twee looptochtjes gepland. Zaterdag was er de coal-minerstrail te Genk en zondag de ultra-marathon te Monschau.

Zaterdag had ik met Vincent (loopmakker Zwarte Woud) afgesproken om samen te rijden. Tent, eten, schoenen.... alles mee om ons twee dagen te amuseren.
Onze eerste halte waren de oude mijngebouwen te Genk. Aldaar werd de coal-minerstrail gelopen. 4 rondjes over de terrils van elks 11,5km. 46km in totaal!

Startlocatie van de cm-trail.
Aan het tentje van inschrijving, drankvoorziening en taverne was het een leuk weerzien met Heidi en Dirk (TAR2010). Altijd leuk om nog eens samen te lopen.
Om 09:55uur kregen alle deelnemers (42 wegens max van 50) nog een snelle briefing en dan konden we allen van start onder een stralende zon.
Elk rondje begon met een 6.5km voornamelijk door de bossen en na de bevoorrading, werden we de 2 terrils opgestuurd. De hellingen waren eerlijk gezegd stijler dan verwacht en de afdalingen waren zéér pittig! Eerlijk: HET WAS FANTASTISCH!!

Hieronder een fijne fotoreportage! Niet alle foto's zijn door mezelf getrokken!



Vincent op de vlakte tussen de twee terrils.

Up Up Up!

Heidi, Vincent en ikzelf in de verte!

Beeld van het parcours.


Heidi, Vincent en ikzelf in de zéér pittige afdaling.

Welle in actie!

Impressionant uitzicht in Limburg.
De eerste rond pikte ik mijn wagonnetje aan bij Heidi en Vincent. Ik de vlakkere stukken voelde ik dat het voor mijn "tijdelijke" doen net te snel was, maar ik zou het wel aanzien als we een rondje verder waren. De klimpartijen en afdalingen waren dan weer beter voor mijn doen.

De tweede ronde kwam ik even onzacht in aanraking met de grond. Aan het einde van een bosrijk stukje zette ik mijn zonnebril terug op en had een seconde geen aandacht voor de grond. Knal, met mijn lompe botten op de grond.... Een geschaafde linkerknie hield ik eraan over. Niks ergs....we staan op en gaan door met ons zalig loopke. 

De derde ronde voelde ik dat ik moest lossen, zekers als ik zondag in Monschau ging lopen! Lossen was moeilijk.... We komen op het einde van de derde ronden nog met drie door... maar 4km verder was het gaatje groot genoeg om tot rust te komen. Heidi en Vincent liepen vlot van me weg en ik zette op mijn tempo het tochtje verder. 5u02min ben ik onderweg geweest. 

Na gezellig te hebben nagepraat en gedoucht te zijn, zochten we onze weg naar Kontzen (startplaats Monschau Marathon). Aldaar aangekomen voelde ik bij het uitstappen direkt dat de linkerknie door de val toch een beetje stroef was. Om geen risico's te lopen en.....2uur extra slaap te hebben schreven we in voor de marathon in plaats van de ultra.

Na de inschrijving schoven we direkt aan om ons tankje vol te gooien met lekkere pasta. In tegenstelling tot de inschrijvingsprijs van de marathon (40euro + 30euro chip huur en pand) koste de pasta 4euro onder de formule van:  All you can eat! Als dat geen fantastische organisatie is!

Tentjes op het campingterrein dat door de organisatie is voorzien.
Om 8uur werd het startschot van de marathon gegevn. Doordat ikzelf geen ontbijt had voorzien (gedacht van: we kopen wel iets) en er geen winkel open was, moet ik Vincent dankbaar zijn dat ik een banaan en een stukje energiecake uit zijn ontbijtmand mocht nuttigen.

Aan de start kwamen we al snel Jan Claerebout tegen en werd er herinnerd aan de gewoonte.... Mc Donalds na de aankomst. Maar... eerst lopen natuurlijk. 


Kennen we die patisserie op de rechter kant niet??? 
Na de start maak je eerst de duik naar Monschau. Je loopt, wegens het uur, door lege straten in een verlaten, gezellig ogend dorpje. Na Monschau zelf loop je tot ergens kilometer 21 een fantastisch traject dat enkele momenten samenloopt met de Eifelsteig (Langafstandspad dat in voorbereiding op de TAR2010 een stukje door ons werd gelopen.) Het tweede deel is nagenoeg volledig asfalt en dat is toch wel spijtig als je in zulks prachtig gebied zit.

Met de kilometertjes van zaterdag in de benen moest ik tevreden zijn met een snelheid van 10km/uur. Conditioneel voelde ik mij goed maar sneller betekende gewoon verzuring voor mij. Mentaal was dit zwaar. Zeker daar ik in 2010 deze marathon in 3u28 liep. Na een beetje knokken met mezelf kwam ik er op 35km door....
Eindtijd 4u12min 53sec. Nagenoeg 10km/uur. Een goede 700Hm deed mij met tevredenheid terugkijken op deze tijd.

Nu..... het was al een paar dagen zo en ik snak nu naar een beetje rust. Kleinere loopjes zijn nu mijn deel om hopelijk een waanzinnige supercompensatie te hebben. Nu kan ik aan mijn voorbereiding niets meer wijzigen. Ik heb alles gedaan wat, gezien enkele weken verhuiswerkzaamheden en kleine blessures, kon. Nu het parcours bestuderen, materiaal klaar leggen en zaterdag vertrekken voor acclimatisatie.

Aftellen dus!!!! 

2 opmerkingen:

  1. Hey Geertje,


    Mooi verslag. Veel succes en doet dat goed ginder.


    Groetjes Sandra xxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Mooi shirt had je aan in Genk!!! ;-)
    En ja, die patisserie komt mij ook bekend voor. Goede herinneringen aan. :-D

    BeantwoordenVerwijderen